Viime vuodet ovat opettaneet Siperian tavoin, että vanhoja julkisia rakennuksia korjaamalla ei saada aikaan kunnon lopputulosta. Pihtiputaan entisen ylpeyden Niemenharjun uuteen kukoistukseen nostatuksessa on tehty ainoa oikea johtopäätös. Jos vuosikymmenten käytössä kulunut ja huonolla hoidolla maineensa tuhrinut matkailualue aiotaan saada kiitoon, siihen on oltava valmiutta sijoittaa reilusti rahaa.
Niemenharjun suunnittelua konsultoinut Hannu Komu ei aristele sanoa, että olisi äärimmäisen suuri riski sijoittaa enää vanhoihin rakennuksiin. Niiden rakenne ja kunto on niin heikko, että niiden varaan tulevaisuuden suunnittelussa epäonnistumisen vaara olisi liian ilmeinen.
Hanke maksaa neljä miljoonaa euroa josta kunnan osuus on 3,2 miljoonaa. Suunnitelmien tarkentuessa hinnalla on tapana nousta. Niemenharju puhuttaa kuntalaisia. Se ei ole ihme aikana, jolloin kaikesta joudutaan säästämään.
Matkailu on ollut yksi harvoja tasaisesti kasvaneita aloja ja lienee sitä tulevaisuudessakin. Pihtiputaan Punkaharju rapistuu käyttämättömänä ja leimaa koko paikkakunnan.
Urakkaan on lupautunut yrittäjäperhe, joka on valmis kantamaan ison riskin. Jos rakentamiseen sitoutuu kotimainen, johtava öljy-yhtiö, ja jos pankit ja muut rahoittajat saadaan mukaan, hankkeen toteuttamatta jättäminen kertoisi rohkeuden puutteesta ja vaikeuksien edessä itseensä käpertymisestä.
Valtuusto teki ennakkoluulottoman päätöksen, kun se hyväksyi aiesopimuksen, jonka toteutuminen vaikuttaa pitkälle Pihtiputaan tulevaisuuteen.