Kohtalaisen nuoren englantilaistutkimuksen mukaan iäkkäät autoilijat eivät ole liikenteessä sen suuremmassa onnettomuusvaarassa kuin parikymppiset tielläliikkujat.
Alle 29-vuotiaista autoilijoista kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen joutui kolmetoista jokaista sataa miljoonaa ajomatkaa kohti. Yli 70-vuotiaista onnettomuuteen joutui 14. Ero on mitätön.
Uudessa kotimaisessa selvityksessä Liikenneturva ja Eläkkeensaajat kysyivät, miten ajokortittomuus vaikuttaisi ikäihmisten arkeen. Yhdeksän kymmenestä autoilevasta vanhuksesta arvioi ajokortin tai auton menetyksen vaikeuttavan asiointia ja liikkumista joko merkittävästi tai vähintään jonkin verran.
Meillä on keskusteltu on mahdollisuudesta myöntää ikäihmisille ajotaidon heikennyttyä paikallisia ajolupia, joilla asiointi tutussa ympäristössä voisi jatkua, vaikka kuntarajan yli ei enää omaa autoa ajaen olisikaan asiaa.
Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi ei lämpene ajatukselle. Hänen mukaansa ikääntyneet kuljettajat tuntevat yleensä ajokykynsä hyvin ja rajoittavat joka tapauksessa ajamistaan. He autoilevat pääasiassa lähiympäristössä, välttävät ruuhka-aikoja ja pysyttelevät pois teiltä huonolla säällä, joten ajo-oikeuden rajaamisella ei olisi suurta turvallisuusvaikutusta.
Autoilijan kunnon ja ajokyvyn on oltava niin hyvä, ettei hän aiheuta liikenteessä vaaraa itselleen ja muille. Ikä on onneksi vain yksi tekijä ajo-oikeuden jatkosta päätettäessä. Sellaisena sen pitää pysyäkin.