Miisa Tavaststjerna, Pihtipudas, tiedottaja (muokattu 12.8. 13:53) Hanna Kankaanpää

Miisalle avautui unelmien työpaikka

Kesäkuun alussa Miisa Tavaststjerna aloitti kunnan uutena tiedottajana. 

– Unelmatyöpaikka! Tiesin heti kun kuulin tästä, että haluan tämän, Tavaststjerna kertoo. 

– On ihanaa olla mukana kehittämässä omaa paikkakuntaa. Jännitin ihan kauheasti, että saanko tämän paikan, Tavaststjerna kertoo.

Uuteen työhön oli helppo lähteä, sillä useimmat työkaverit ovat jo entuudestaan tuttuja. Witaksessa projektityöntekijänä ja pääasiassa hankeviestijänä työskennellessä myös kunnan toimintatapoja näki läheltä. 

Ensimmäinen tavoite on saada kunnalle rakennettua viestintäsuunnitelma. Nykyisten kunnan nettisivujen päivittäminen ajan tasalle on myös työlistalla. 

– Ainakin pääasiat pitää saada kuntoon mahdollisimman pian, hän kertoo. 

Pientä brändiuudistustakin on luvassa jossain vaiheessa, Tavaststjerna lupailee. Myös kunnan tapahtumat pitäisi saada vielä paremmin näkyviin. Varsinkin markkinointi kunnan ulkopuolelle on tärkeää. 

– Haasteita on tietysti myös kuntalaisille viestinnässä, mutta haluan kertoa muillekin, miten kiva paikka Pihtipudas on, hän kertoo.

Tavaststjerna on syntynyt Helsingissä, mutta muutto Pihtiputaalle koitti jo pienenä tyttönä. Koulutaival alkoi Kärväskylällä, mutta muuta oppia on joutunut hakemaan kauempaa. Maatalousalan perustutkinnon hän suoritti Haapajärvellä ja jatkoi agrologiksi ammattikorkeakoulussa Iisalmessa. 

– Maatalous ei kuitenkaan koskaan tuntunut ihan omalta alalta, ainakaan konkreettisesti. Hanketyössä siitä on tietyti ollut apua. Witaksessa sain laittaa kaikki viestinnän osaamiseni käyttöön ja tehdä itselleni mieleisintä työtä. Lopulta tein viestintää pääasiallisena toimenkuvana, hän kertoo. 

Tavaststjerna kuvailee itseään visuaaliseksi ideoijaksi. 

– Tuntuu mukavalta, että olen edennyt uralla siihen pisteeseen, että minulla on ensimmäistä kertaa oma työhuone, hän kertoo nauraen. Hubteekki tuntuu omalta olohuoneelta, joten on vain onni, että se on olennainen osa työnkuvaa. 

– Hakuvaiheessa piti tehdä tehtäviä, joista yhdessä suunniteltiin Hubteekille mainoskampanja. Ideoita olisi ollut enemmänkin, mutta ne ovat nyt tallessa ja tulevat ehkä käyttöön vähän myöhemmin.  

 

Pihtiputaan kunta on saanut tiedottamisesta kritiikkiäkin kuntalaisilta, pääasiassa sosiaalisessa mediassa. 

– Ymmärrettävää tietysti, että kunnan viestinnästä on monta mielipidettä ja on paljon kohteita, joihin pitäisi tarttua. Esimerkiksi tapahtumakalenteriin toivotaan muutosta, ja jossain vaiheessa sekin on työlistalla. Kannattaa olla suoraan yhteydessä, kun kehittämiskohteita huomaa, niin voidaan miettiä, miten asioita lähdetään ratkomaan, Tavaststjerna vastaa. 

– Tekemistä on paljon, mutta on kiva, että saa aloittaa puhtaalta pöydältä. Olen kyllä tosi onnellinen tästä.