Kimmo Järvelin kirjoitti hyvän mielipidekirjoituksen jätehuollosta edelliseen lehteen, mutta mielipidekirjoituksessa oli muutama väärinymmärrys, jotka haluan oikaista. Kirjoitus maalaa aika synkeän kuvan jätehuollon järjestämisestä ja sen vaikutuksista kuntaan ja työllisyyteen.
Valtuustossa ollaan nyt päättämässä jäteviranomaisen hoitamisesta yhteislautakunnassa 10 muun kunnan kanssa eikä jätehuollon järjestämisestä Sammakkokankaan kautta.
Jäteviranomaisen tehtävät ovat lakisääteisiä viranomaistehtäviä ja Sammakkokangas taas hoitaa jätehuollon palvelutehtäviä. Näiden asioiden sekoittaminen saattaa hankaloittaa asioiden ymmärtämistä.
Sammakkokangas hoitaa kunnallisena jäteyhtiönä niiden kuntien jätehuollon palvelutehtäviä, missä on päätetty kunnallisesta jätteen kuljetusjärjestelmästä. Sammakkokangas hoitaa nämä asiat kilpailuttamalla jätehuollon tehtävät alueen yrittäjillä.
Eli nyt valtuustossa oleva päätös ei uhkaa jäteasemaa tai henkilökuntaa, kuten mielipiteessä annetaan ymmärtää. Alueen yritystoiminta ja työpaikat ovat riippuvaisia yrityksen omasta toiminnasta ja hintatasosta, ei viranomaistehtävien hoitamisen sijaintipaikasta.
Syy, miksi jäteasioita tarkastellaan ja otetaan esille tulee jätelaista. Jätelain mukaan jäteviranomaisen on tarkkailtava jätehuollon toimintaa ja tehtävä tarvittavat muutokset noudattaen jätelain henkeä.
Jäteasiat ovat huolestuttaneet Pihtiputaalla myös valtuutettuja niin paljon että asiasta on tehty valtuustoaloite ”Keräyspisteiden siisteydestä ja niiden tyhjennyksestä”. Jätehuolto puhututtaa kuntalaisia ja loma-asukkaita silloin kun se ei toimi.
Mielipidekirjoituksessa haetaan syitä siihen miksi viranomaistehtäviä ei kannata siirtää Sydän-Suomen jätelautakunnalle, vaan tekninen lautakunta hoitaisi asiaa kuten tähänkin asti. Asiaa on käsitelty valtuutetuille iltakoulussa ja asiaa avattu esittelyteksteissä. Perusteluja voi tiivistää muutamaan teesiin:
Toimivuus: Jäteviranomaisen tehtävien hoitaminen on vaativa kokonaisuus, joka tällä hetkellä on jaettu eri lautakunnille sekä hoidetaan vajaalla resurssilla. Jäterekistereissä on puutteita ja asioiden korjaaminen vaatii resursseja, joita ei tällä hetkellä ole.
Tilanne paranee Sydän-Suomen jätelautakunnassa. Maalaisjärki sanoo, että yhteen asiaan erikoistamalla tulee parempaa jälkeä kuin yrittämällä hoitaa kaikkia asioita yhtä aikaa.
Hinta: Yhdenmukaistamalla alueen toimintoja saadaan tasa-arvoisempi tilanne eri kuntien ja alueiden välille. Pihtipudas pääsee samalle viivalle muiden alueiden kuntien kanssa sen sijaan että hintataso kasvaisi verrattuna muihin kuntiin.
Mielipidekirjoituksessa oleva pihasta nouto on maksullinen lisäpalvelu, joka ei ole mikään yleinen kaikille tuleva taksa. Lisäksi nyt päätettävässä asiassa ei päätetä kunnalliseen jätehuoltoon siirtymisestä.
Yhteistyö: Monelle voi tulla yllätyksenä, että Pihtipudas on jo Sydän-Suomen jätelautakunnan ja Sammakkokangas Oy:n jäsen ja on ollut perustamisesta lähtien. Kyseessä ei ole radikaali suunnanmuutos, vaan yhteistyön syventäminen ja kehittäminen.
Kunta ja virkamiehet ovat kuntalaisia varten ja päätöksissä on oltava kaikkien kuntalaisten etu mielessä. Jätehuolto on yksi kunnan perustehtävistä. Sen on toimittava kaikissa tilanteissa ja kaikkialla kunnassa. Lait, asetukset ja toimintaympäristö muuttuuvat ja muutoksiin on reagoitava ennakoivasti ja ottaen huomioon kaikkien etu.
Juho Tenhunen
Tekninen toimialajohtaja
Keskustelu jatkuu lehden internetsivuilla www.kotiseudunsanomat.fi