Ajotaito mukanasi -yhdistyksen rahastonhoitaja Helka Lohtander ja puheenjohtaja Marjut Rinne toivovat, että ikääntyneet huolehtisivat ajotaidoistaan.

Kevät tulee ja ajokelit paranevat. Liikenteessä on monenlaisia kuskeja ja yhä enemmän ikääntyneitä. Parinkymmenen vuoden päästä Suomessa on arvioitu olevan 2,5-kertainen määrä 75-79-vuotiaita nykypäivään verrattuna. Yli 80-vuotiaita olisi peräti nelinkertaisesti.

Yli 75-vuotiaiden kuolemanriski liikenteessä on kaksinkertainen koko väestöön verrattuna. Pihtiputaalla onkin huolestuttu vanhusväestön toimintakyvystä liikenteessä.

Siksi perustettiin Ajotaito mukanasi -yhdistys, joka tiedottaa ja opettaa ajotaitoa ikäihmisille maaseutukunnissa. Auto on sivukylillä asuville välttämätön, joten ajokyvyn säilyttäminen vaikuttaa myös maaseudun elinvoimaisuuteen.

Yhdistyksen puheenjohtajana toimiva liikenneopettaja Marjut Rinne korostaa, kuinka tärkeää elinikäinen oppiminen on myös liikenteessä.

– Ikäihmiset rupeavat miettimään ajamista vasta sitten, kun pakko sanelee. Eikö olisi parempi miettiä vapaaehtoisesti?

Henkilöauton ajokortti on uusittava 70 vuoden ikään mennessä. Jos uusimisen tekee viimeistään 70-vuotispäivänä, kortin haltijan ei tarvitse käydä lääkärintarkastuksessa. Kortti myönnetään siinä vaiheessa viideksi vuodeksi. Pakollinen lääkärintarkastus on edessä korttia uusittaessa vasta 75-vuotiaana.

Lääkäri tekee päätöksen ajokyvystä, ja halutessaan hän voi pyytää liikenneopettajalta ajotaidon arvioinnin. Marjut Rinne on huolissaan siitä, että kuljettajat eivät päivitä ajotaitoaan itsenäisesti.

– Liikenteessä ajaessa voisi sopia itsensä kanssa, että tänään arvioin, mikä menee hyvin ja missä olisi kehitettävää. Jos tuntuu vaikealta ja tarvitaan apua, ajotaitoa voi päivittää myös liikenneopettajan kanssa.

Rinne on nähnyt surullisia kohtaloita, kun ikäihminen on tullut tarkistuttamaan ajotaitojaan. Joku on voinut jopa sanoa, että jos hän ei saa ajokorttia, se on elämän loppu. Moni on aloittanut kertomuksensa sillä, että hän on ajanut viisikymmentä vuotta eikä yhtään kolaria.

– Aika nopeasti on tullut eteen tilanne, ettei millään voi kirjoittaa sellaisia papereita, että henkilö olisi turvallinen liikenteessä. Jos nämä ihmiset olisivat lähteneet kehittämään ajotaitoaan 60- tai 65-vuotiaina, heillä olisi ollut mahdollisuutta ajaa hyvin vielä 75-vuotiainakin, Rinne huomauttaa.

Aina ei tilanne ole suinkaan toivoton. Kortin hakijalle on voitu ottaa toinen testikerta esimerkiksi kolmen viikon päähän, ja autokoulussa saadut opit ovatkin tehonneet, joten ajokorttia on voitu puoltaa.