Viime kunnanvaltuuston kokouksessa käytettiin puheenvuoro, josta paljastui, miten surkeasti Asematien kunnostamisessa on epäonnistuttu.

Tai sitten puhuja ilmiantoi Asematietä autoilevien todellisen tavoitteen eli sen, että Nelostieltä asemalle ja siitä eteenpäin pitää voida ajaa esteettä, vähintään lievää suuremmalla ylinopeudella.

Puhuja harmitteli, että nupukivien avulla tehostetut töyssyt ovat autokalustolle vaarallisia. Jos töyssyihin ajaa liian lujaa, rikkoo autonsa. Jopa pakoputki saattaa pudota tielle.

Kuulemma myös raskas liikenne on viivasuoralla Asematiellä suurissa vaikeuksissa.

Kuorma-autojen kuljettajat joutuvat jarruttamalla hiljentämään tukkirekkansa tai jakeluautonsa nopeutta, ettei töyssy riko auton alustaa.

Moni valtuutettu oli tilanteessa selvästi kuulolla ja vilkaisi toisiaan. Jotkut jopa naureskelivat.
Töyssyjä uskallettiin kehua vastakommenteissa onnistuneiksi, koska niiden rakentamisen jälkeen nopeudet ovat alentuneet.

Jos näin on käynyt, kirkonkylän valtaväylän turvallisuus on maalaisjärjellä ajateltuna parantunut.

Enemmistö tuntui olevan sitä mieltä, että töyssyt toimivat niin kuin on tarkoitettu, arvostelusta huolimatta.

Asematiellä on 40 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Rajoitus ei kiellä ajamasta töyssyjen kohdalla neljääkymppiä hiljempaa. Sitä edellyttää jo tietä ylittävien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus.

Jos joku heittäytyy liian kirjaimelliseksi ja haluaa ylittää töyssykohdat vähintään neljääkymppiä, saa ihan vapaasti särkeä autonsa.

Töyssypuheessa vaihtui kohde, kun Putaanvirran vanhan kivisillan päällyste saatiin valmiiksi. Asvalttipinta laskettiin myös Ruukintielle ja Kuormausalueentielle.
Tientekijöille annettiin jopa jonkinasteinen kiitos hyvin tehdystä työstä.

Helpotusta ja kiitollista mieltä kesti vain hetken. Havaittiin näet, että kivisillan molemmin puolin on tien ja sillan yhtymäkohtaan muodostunut töyssy, joka pakottaa hiljentämään nopeutta sillalle tultaessa. Yksi autoilija oli kuulemma karauttanut sillalle seitsemääkymppiä.
Alustasta saattoi kuuluu kallista ääntä.

Puhelin alkoi päristä siihen tahtiin, että urakoitsija katsoi viisaimmaksi tilata asvalttikoneet paikalle ja lieventää korkeuseroja.

Töyssykeskustelun voi tulkita niin, että asiat ovat hyvin. On kertynyt yhteisiä varoja kyläteidenkin kunnostamiseen. Korjauksista on iloa pitkäksi aikaa, kunhan muistamme välillä jarruttaa. Se ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin ohjauspyörän kääntäminen mutkassa.

Heikki Jämsén