Journalismin opiskelijana ja alalla työskentelevänä seuraan runsaasti eri medioita. Päivittäisessä tarkastelussa ovat useat sanomalehdet, verkkosivustot ja niiden mobiiliversiot.

Nykyisen journalismin tasosta voidaan olla montaa mieltä. Yleisesti kuitenkin ajatellaan, että sen laatu on laskenut. Vielä pari vuotta sitten nykyisen kaltainen klikkijournalismi ei ollut läheskään yhtä yleistä kuin tänä päivänä. Siihen syyllistyi lähinnä iltapäivälehdistö.

Klikkijournalismin pyrkimys on houkutella klikkaamaan verkkouutista raflaavan otsikon avulla. Itse uutisen sisältö on usein täysin eri mitä otsikko antaa ymmärtää.
Jokainen verkkouutisia lukenut on varmasti törmännyt ilmiöön.

Tässä esimerkki menneeltä viikolta: ”Näillä keinoilla elimistön vanhenemista voi hidastaa”. Jutussa esitetyt vastaukset olivat terveellinen ruokavalio, tupakoimattomuus ja liikunta. Näitähän ei kukaan ennalta tiennytkään. Toinen esimerkki: ”Kyllä, Suomessa saa harrastaa seksiä lemmikkinsä kanssa.” Jutussa kerrottiin siitä, miten Unkarissa, Romaniassa ja Suomessa eläimiin sekaantumista ei ole vielä kriminalisoitu, mutta laki on valmisteluvaiheessa.

Huolestuttavinta on, että nykyisin iltapäivälehdistön ja naistenlehtien ohella myös Ylen ja Helsingin Sanomien kaltaiset valtakunnallisesti arvostetut mediat sortuvat klikkausten tavoitteluun. Edellä mainittu eläinotsikko löytyi Yle Uutisten ja Ajankohtaisen kakkosen verkkosivuilta.

Mitäkö väliä tällaisella toiminnalla sitten on? Klikkiotsikot vievät tilaa, aikaa ja vaivaa niin sanotuilta oikeilta uutisilta. Viihteen ja asiasisältöjen raja hämärtyy.

Toimittajien mielipiteet asiaan ovat jakautuneet. Osan mielestä media on pilalla eikä noudata enää tärkeää puolueettoman tiedonvälityksen tehtäväänsä. Toisten mielestä olennaista on tarjota sitä, mitä lukijat haluavat ja tehdä kannattavaa bisnestä.

Koko soppaan voi vielä lisätä sosiaalisen median palvelut, jotka usein suosivat klikkijournalismia. Toisaalta sosiaalisessa mediassa on myös kehittynyt vastarintaa klikkiotsikoita vastaan. Facebookissa suosioon noussut Klikinsäästäjä on tästä hauska esimerkki. Se paljastaa mitä uutisotsikoissa ajetaan takaa ilman, että itse tarvitsee avata koko uutista. Suosittelen katsastamaan.

Mediaa haukutaan usein rankasti, aivan syystäkin. Loppujen lopuksi media tekee kuitenkin sisältöjä ihmisille. Jos olet kyllästynyt Nykäsen Matin kaljatoilailuihin ja juhannuksen sääennusteisiin, muista vaatia enemmän laadukkaampaa sisältöä. Äläkä klikkaa niitä ”tässä on X-julkkiksen uusi kesäheila” -otsikoita. Muutoin asiat eivät muutu.