Pihtipudas päivitti kuntastrategiansa. Hyvillä valokuvilla elävöitetyn paperin olennaisiin kysymyksiin kuuluu, miten kunnan vetovoimaa saadaan ylläpidettyä, ehkä jopa lisättyä. Aiemmin vastauksia haettiin palvelukulttuurista, ympäristöstä ja viestinnästä. Valtuuston hyväksymään tuoreistettuun versioon lisättiin uudeksi kohdaksi aktiivinen elinkeinopolitiikka.

Pihtipudas ja Kinnula muodostavat kuntakaksikon, joka kamppailee kokoerostaan huolimatta samojen ongelmien kanssa. Väestön pitkään jatkunut väheneminen ja vanheneminen pitäisi saada katkaistua. Koronan pelko on lisännyt etätyön määrää ja tuonut maaseutukuntiin työikäistä väkeä. Etätyöläiset käyttävät täällä sijaitsevia kesämökkejään tai vapaa-ajan asunnoiksi muuttuneita vanhempiensa kotitaloja etätyöpisteinään. Jos kunnan palvelut ovat kunnossa, moni heistä saattaa miettiä, sopivatko lapsuusmaisemat pysyväksi asuinpaikaksi. Hyvä jos mieleen tulee edes se, että täällä voi viettää vuoden mittaan nykyistä pitempiä ajanjaksoja muulloinkin kuin kesällä.

Suunnitelmia on hyvä laatia ja strategiapapereita päivittää, mutta kuntakuvan kiillotukseen ne eivät yksistään riitä. Hyvä julkisuuskuva syntyy arjen teoissa ja valinnoissa. Kuntakuvan rakentamiseen voi osallistua meistä jokainen. Liikkeelle on helppo lähteä toisen huomaamisesta.