Anneli Williams, Sirpa Laitinen, Kirsi Vesterinen ja Joonas Laitinen tuumaustauolla.

Pihtiputaan Asematiellä tapahtuu enemmän kuin moneen vuoteen. Entinen Hotelli Pihtipudas kunnostuu kovalla työllä Koto Hotelliksi ja terveyskeskuksen siiven kattoa uusitaan.

Kiireistään huolimatta Koto Hotellin yrittäjät Anneli Williams ja Sirpa Laitinen osallistuvat Pihtiputaan palvelukulttuuri kunniaan -hankkeeseen. Sen  nimissä tempaistaan perjantai-iltana. Kaupat ovat auki iltayhdeksään, Sallilan torilta ja Tahkon aukiolta löytyy monenlaista nähtävää, kuultavaa ja tekemistä.

Jatkossa Pudasportin liiketoimintaan keskittyvä Kirsi Vesterinen kertoo liikkeen toimineen Pihtiputaalla 73 vuotta, joten asiakaspalvelu on tuttua. Palvelun tasosta ja asioinnin helppoudesta tulee kiitosta päivittäisasiakkaiden lisäksi erityisesti kesäputtaalaisilta ja ulkopaikkakuntalaisilta.

– Heidän mielestään Pihtiputaalla on hyvät palvelut ja valikoimat ja he arvostavat sitä, että myyjä palvelee, neuvoo ja opastaa. Ja että autolla pääsee pihaan, eikä tarvitse ajaa parkkihalliin ja maksaa siitä. 

Anneli Williamsilla ja Sirpa Laitisella on tuore, ulkopuolisen silmin synynyt näkemys pihtiputaalaisesta palvelukulttuurista. Paikkakuntalaisilla yrittäjillä ei ole hävettävää.

– Täältä löytyvät kaikki peruspalvelut ja enemmänkin kompaktissa koossa. Lisäksi palvelutaso on sellaista, ettei siihen ole pääkaupunkiseudulla totuttu. Jos on tarve, niin Niki Kinnunen tuo Raudasta ja Väristä tavaraa vaikka trukilla. Tai jos joku menee rikki, korjausapua saa välittömästi, naiset kertovat.

– Kun tarvitsimme talomme sokkeleihin hiekkaa, näin, että kaveri ajoi ohi hiekkakuorman kanssa. Juoksin tienhaaraan, pysäytin auton ja sanoin, että me tarvitsisimme hiekkaa, onnistuuko sinun kauttasi. Hän sanoi, että kyllä ja tiedusteli milloin tarvisen. Kysyin milloin voit toimittaa. Hän vastasi, että sopiiko puolen tunnin päästä?

Terveyskeskuksen pesulaa naiset kiittävät vuolaasti. Kun Hotellin ikkunoiden 72 verhoa vietiin pestäväksi, ne sai hakea seuraavana aamuna takaisin.

– Meistä palvelu oli ennätysnopeaa.

Verhoja piti myös lyhentää. Hotellia saneeraavan rakennusliikkeen vetäjä Teemu Moisio sanoi, että hän voisi tietää tekijän. Teemun vaimo Hilkka on ompelija ja lyhensi verhot.

– Näin joustava toiminta ei ole mahdollista pääkaupunkiseudulla. Kaikkea joutuu jonottamaan. Hotelliremontti on raskasta ja hankalaa, mutta helpottaa, kun kaikki toimii.  

Hotelliyrittäjät ovat iloisia, että kunta käynnisti palveluhankkeen ja aloittavat yrittäjät pääsivät mukaan. 

Kirsi Vesterinen olisi nähnyt hankkeessa mielellään isommankin yrittäjäjoukon.

– Meidän, jotka yritämme, on hyvä osallistua ja olla aktiivisia. Muutosta parempaan ei muuten tapahdu.