Iso digitaalinen mainostaulu on tulossa Nelostien viereen Matkailukeskus Niemenharjun eteläpuolelle.

Pihtiputaan kunnanvaltuusto päätti maanantaina, että kunta voi maksaa Nelostien varteen pystytettävän digitaalisen mainos- ja tiedotustaulun sähkökustannukset ja kunta luovuttaa myös taululle paikan veloituksetta. Vastikkeeksi kunta saa taulusta yhden kokovuotisen mainospaikan.

20-25 neliömetrin kokoista taulua on pystyttämässä Matkailukeskus Niemenharjun eteläpuolelle oulaistelainen Suomen Ism Palvelut Oy. Yrityksen tavoitteena on saada taulu käyttökuntoon ennen ensi kesää.

Perussuomalaisten Marko Tiainen esitti, ettei kunta lähde sopimukseen yrityksen kanssa sähkökulujen maksamisesta vaan tarjoaa taululle vain maa-alan.

Vasemmistoliiton Tapio Saastamoinen kannatti Tiaisen esitystä, joten asiassa mentiin äänestykseen. Tiaisen esityksen taakse asettui Saastamoisen lisäksi Perussuomalaisten toinen valtuutettu Minna Karppinen, joten sopimus hyväksyttiin äänin 22-3.

Marko Tiainen perusteli esitystään sillä, että kunta on jo auttanut Niemenharjun yrittäjää riittävästi, ja hänen on tultava toimeen omillaan. Tiainen huomautti, että Pihtiputaalla on muitakin tienvarsikohteita. Hän oli myös sitä mieltä, etteivät Nelostiellä autoilevat ehdi paljon näkemään taulusta ohi ajaessaan.

Vaikka kunnan ja Suomen Ism Palvelujen sopimus hyväksyttiin selvin numeroin, osa valtuutetuista moitti asian valmistelua puutteelliseksi.

Pihtiputaan Parhaaksi -ryhmän Onni Nykänen kiitteli tauluhanketta hyväksi, mutta hän muistutti, että aiemmat vastaavanlaiset hankkeet ovat kaatuneet siihen, etteivät pihtiputaalaiset yrittäjät olleet innostuneita ostamaan mainosaikaa digitaulusta.

Nykänen kaipasikin tietoa siitä, millä hinnalla yrittäjät pääsevät esille taulussa. Hän pelkäsi, että taulussa pyörivät vain esimerkiksi Pyhäjärven ABC:n ja Rovaniemen SantaParkin mainokset.

Onni Nykänen korosti, että juuri tällaiset hintatietojen kaltaiset yksityiskohdat pitää saada pohjaksi, kun asioita tuodaan valtuuston käsittelyyn. Hän vaati jatkossa enemmän pontta esittelyyn.

Nykänen kysyi myös, montako mainosta tauluun mahtuu pyörimään. Kunnanjohtaja Ari Kinnunen sanoi, että tauluasiaa valmistellut kunnan yritysagentti Manu Aunola tietäisi kertoa yksityiskohdista paremmin, mutta Kinnunen arvioi, ettei taulussa voi pyöriä kovin monta mainosta kerralla. Aunola ei ollut läsnä valtuuston kokouksessa.

Pihtiputaan Parhaaksi -ryhmän Tauno Mattola halusi myös tietää, missä hintaluokassa mainokset ovat. Mattola kysyi, eikö paikallisilta yrittäjiltä olisi pitänyt ensin tiedustella, löytyykö heiltä kiinnostusta mainostaa taulussa.

– Pelko on olemassa, että taulu menee valtakunnalliseen mainontaan.

Ari Kinnunen vastasi, että selvittelyssä on todettu, ettei taulua olisi varaa pyörittää pelkästään paikallisten yrittäjien mainoksilla, joten valtakunnallisia yrittäjiäkin tarvitaan mukaan.

Kinnunen piti ratkaisua sellaisena, joka palvelee molempia kohderyhmiä. Samalla kunta voi tuoda näkyville pihtiputaalaisia tapahtumia sekä vaikkapa kunnan tonttitarjontaa.

Kokoomuksen Juuso Lahtinen painotti myös sitä, että jos valtuustolle tuodaan päätettäviä asioita, niiden taustalla pitää olla paljon tietoa. Lahtinen piti tauluhanketta kuitenkin hyvänä ja hän oli tyytyväinen siitä, että Nelostiellä on näyttävyyttä myös Pihtiputaan kohdalla.

Juuso Lahtisen mielestä taulun pystyttäminen kannattaa jopa siinä huonoimmassa tapauksessa. jossa paikalliset yrittäjät eivät lähtisi mainostamaan. Hänen mielestään jo se riittää perusteeksi taulun olemassaololle, että kunta saa siihen oman mainoksensa vuoden ympäri.

Lahtinen uskoi kuitenkin mainoshintojen jäävän todennäköisesti sellaisiksi, että pihtiputaalaisetkin pystyvät ilmoittamaan taulussa.

Kari Parkkonen ilmoitti sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän kantana, että tauluhanke on erinomainen. Myös Parkkonen uskoi hintojen olevan sitä luokkaa. että paikalliset yritykset pystyvät ottamaan mainoksia tauluun.