Asematien kunnostus etenee. Menossa on reunakiveyksen asennus ja risteysalueiden routavaurioiden korjaus.
Ruukintien kunnostus ja kevyenliikenteen väylän rakentaminen ovat vielä hetken suunnittelupöydällä. Niiden osalta rakentaminen käynnistyy lokakuussa.
Asematien nopeusrajoitus on laskettu töiden ajaksi 30 kilometriin tunnissa.
— Rajoitus hillitsee nopeuksia aika huonosti. Raskaan kaluston kuljettajia on pitänyt käydä välillä
huomauttamassa ihan henkilökohtaisesti ja muistuttamassa, että täällä on ihmisiä töissä. Se tuntuu ikävältä, etteivät ammattilaiset noudata nopeusrajoitusta, kunnostustyöstä vastaavan Keski-Suomen Kuljetuksen aluepäällikkö Tommi Pakarinen harmittelee.
Vahinkoja ei ole sattunut, mutta läheltä piti -tapauksia kyllä.
— Varovaisuus on tarpeen. Koko kylän keskusta on tietyöaluetta. Työt haittaavat myös kevyttä liikennettä, joka joutuu kiertämään paikoista, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät eivät normaalisti kulje. Kaikkien turvallisuus riippuu pitkälti siitä, miten autoilijat käyttäytyvät.
Eniten keskustelua herättänyt muutos Asematien kohdalla on tieuran kapeneminen seitsemään metriin.
Nykyisen tien leveys vaihtelee sen verran, että kapeneminen on käytännössä viidestätoista kolmeenkymmeneen senttiin, Pakarinen sanoo.
— Kapeneminen ei ole niin radikaalia kuin mitä moni ajattelee.
Tieuran kaventamisella halutaan alentaa nopeuksia
Varsinaisia hidasteita ei Asematielle tule, mutta vauhtia hidastamaan käytetään kaventamisen lisäksi toistakin keinoa. Risteysalueita korotetaan kolmessa kohdassa, Tahkonpolun risteyksessä, Ruukintien ja S-marketin kohdalla ja Kirkkotien kohdalla.
Asematietä reunustavat koivut jäävät pystyyn.
— Urakkaan ei kuulu koivujen poisto muiden kuin huonokuntoisten puiden osalta. Reunakivien asennuskaan ei aiheuta puille isoja vaurioita.
Betoniset reunakivet ovat uudentyyppiset. Piellä asvaltin pintaan kiinnitetyt ja talvikunnossapidon yhteydessä usein irtoavat reunakivet korvataan järeämmällä tavaralla.
— Kiven pohja tulee parikymmentä senttiä maan sisään, joten se on tukevasti kiinni.
Katuvaloja ei tämän urakan yhteydessä uusita.
Teiden kunnostus ja samanaikaisesti tehtävä toriurakka työllistävät pihtiputaalaisia.
— Asematien varrella on töissä neljä kaivinkonetta, useita kuorma-autoja ja puolen tusinaa miestä.
Asematie päällystetään lokakuun alkupuolella. Torialue valmistunee samaan aikaan.
Kunnostus jatkuu Asematieltä Kuormausalueentielle ja radan yli ensi keväänä. Tien turvallisuutta lisätään kevyenliikenteen väylällä.
Samalla päällystetään tie radan takaa raviradalle kääntyvän tien risteykseen asti.