Päästä vedettyä Heikki Jämsén

Busseissa muitakin kuin tyhjiä penkkejä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muisti ajoneuvoverolipulla.

Pienellä dieseliä polttoaineena käyttävällä autolla vero on vuodessa 555 euroa ja rapiat päälle.

Auton ylläpito ja sillä ajaminen on joka vuosi kalliimpaa. Polttoaineveroa on luvattu taas nostaa. Päätökseen vastataan miettimällä ajamista tarkemmin ja etsimällä vaihtoehtoja omalle autolle.

Linja-autosta on tullut uudelleen suosittu liikenneväline, kiitos menossa olevan joukkoliikenteen sääntelyn purun ja markkinoille rynnänneen Onnibussin synnyttämän myllerryksen. Rajun kilpailun tuloksena lippujen hinnat ovat romahtaneet.

Julkinen liikenne hemmottelee Nelostien ja muiden valtaväylien varrelle sijoittuvien kuntien asukkaita, myös pihtiputaalaisia. Rovaniemelle tai Helsinkiin pääsee halvemmalla kuin koskaan.

Ikääntyminen kuuluu elämään. Elimistön rapistuessa joutuu miettimään uudelleen monia asioita, myös matkustamista.

Viime syksynä ihmettelin, kun oikea silmä alkoi välkkyä ja näin haituvia. Ikkunasta ylöspäin katsoessa näytti kuin taivaalta olisi satanut tuhkaa.

Soitin päivystykseen ja sain ajan. Tohtori epäili lasiaisen irronneen ja passitti keskussairaalaan silmälääkärin tarkastukseen, koska joskus verkkokalvo saattaa reikiintyä tai se irtoaa.

Hätää ei ollut, mutta lääkäri lipsautti, että sama ruljanssi on edessä jonkin ajan kuluessa toisenkin silmän kanssa. Veikkaus toteutui muutama viikko sitten, lähes päivälleen vuosi aiemmasta tapauksesta.

Näkökyky on onneksi tallella, mutta silmät rasittuvat aiempaa helpommin auton ratissa, etenkin sateella pimeässä.

Syysloma lähestyy ja tiedossa on matka pääkaupunkiseudulle ihmettelemään, miten hurjasti papan kaksivuotias kullannuppu on kasvanut.

Istuin tietokoneelle ja hakeuduin Onnibussin sivuille. Ruksin sieltä meno-paluun kahdelle hengelle Pihtiputaalta Helsinkiin. Hinta oli yhteensä 48 euroa ja euron varausmaksu. Alle viidelläkympillä Helsinkiin ja takaisin, eikä tarvitse edes itse ajaa. Rahaa säästyy ja hiilijalanjälki pienenee.

Seuraava muutos kohdistuu taksiliikenteeseen, kun lupien määrän ja matkan hinnoittelun sääntely poistuu.
Takseista saisi tulla taas järkevä vaihtoehto myös itse maksavalle asiakkaalle ja mielellään oman auton korvaaja. Nyt taksia käyttävät ihmiset, jotka saavat maksajaksi kunnan, Kelan tai työnantajansa.

Taksiautoilijat pelkäävät tulojensa laskua. Voi käydä niinkin, että odotusajat kopeilla ja tolpilla lyhenevät ja lisäntyneet ajot lihottavat palkkapussia.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>