Verkkokaupan yleistyminen näkyy kovenevana hintakilpailuna, paisuvana pakettitulvana Posteissa ja muissa noutopisteissä, mutta myös lisääntyvänä rekkaliikenteenä maanteillä.
Nettikaupan ikävä puoli on sen vaikutus perinteisiin kivijalkakauppoihin. Suuntauksen kanssa tuskaillaan maaseudun kirkonkylissä, mutta myös suurimpien kaupunkien keskustoissa. Kauppaketjujensa lippumyymälöinä toimineet tavaratalot ovat muuttuneet raskaasti tappiollisiksi, kun asiakkaat keskittyvät katselemaan tuotteita tai sovittamaan vaatteita ja siirtyvät sen jälkeen kotikoneensa ääreen verkkokaupoille.
Asiakas ratkaisee, säilyvätkö kivijalkakaupat kyläkuvassa vai jatkuuko kauppapalvelujen näivettyminen. Kyse on suuremmista asioista kuin muutaman euron erosta tuotteen ostohinnassa. Kyse on paikallisten palvelurakenteiden olemassaolosta: jokainen ovensa sulkenut kauppa on menetys, jota on vaikea korvata.
Muutoksesta on tullut tämän ajan johtava ideologia. Vanhoja rakenteita puretaan kunnissa ja maakunnissa. Ennätysmäisen vilkasta muuttoliikettä lietsotaan vielä kuumempaan tahtiin. Töpaikkoja häviää, mutta onneksi myös syntyy. Ei kuitenkaan tasaisesti koko maahan. Ihmiset ovat hämmentyneitä ja epävarmoja, mihin muutoksella pyritään ja mihin se lopulta johtaa.