Varsin monet sekä taksien asiakkaat että taksiyritäjät ovat ottaneet minuun yhteyttä huolestuneina heinäkuun alussa tulevista muutoksista taksipalveluissa.
Nykyiset käytännöt on koettu toimiviksi, palveleviksi ja asiakasystävälliseksi, joihin ovat tyytyväisiä sekä asiakkaat että taksiyrittäjät.
Nyt KELA:n tuoma uudistus hämmentää asiakkaita byrokratiallaan. Ei enää ehkä voisikaan tilata tuttua lähitaksia, jonka kuljettaja on saattanut tarvittaessa asiakkaansa sairaaloiden sisätiloissakin kohteeseen tai palvellut kaupoissakin ja edelleen kotiovelta sisään asti. On kerrottu myös, että Keskussairaalan edustalla ei voi taksi viipyä, jotta asiakas saatettaisiin sisälläkin oikeaan osoitteeseen.
Eri vammaisryhmät ovat huolissaan aivan aiheellisesti. Yleensä rollaattorit ja invapyörät ovat mahtuneet autoihin hyvin, kun tuttu taksi on tiennyt asakkaan tarpeet. Mutta tietääkö uudistuksen jälkeen tilauskeskus nämä ja osaako asiakas niitä kertoa? Näkövammaiset mm. ovat myös tuoneet esille omat erityishuolensa.
En ole sinällään uudistuksia enkä kustannusten hallintaakaan vastaan. Mutta tarvitseeko toimivia palveluja välttämättä uudistaa?
Pelkään myös, että kustannukset tulevat kasvamaan. Usein uudistuksissa käy juuri näin. Toivon, että vielä voitaisiin kuulla asiakkaita, eri vammaisjärjestöjä ja taksiyrittäjiä, jotta hyvät toiminnot voisivat jatkua uudistuksen jälkeenkin.
Lauri Oinonen