Postin kulkeminen lähettäjältä vastaanottajalle mahdollisimman nopeasti ja edullisesti on meidän kaikkien tuota palvelua käyttävien perusteltu toive.
Yleensä näin varmaan tapahtuukin, mutta joskus tökkii ja kun tökkii, niin se harmittaa. Jos sinua kiinnostaa, miten posti voi möhliä, niin lue seuraava tosi tarina.
Lähetin muuanna keskiviikkona pienen paketin Pihtiputaalta Jyväskylään ja ajattelin, että vastaanottaja saa matkan lyhyyden vuoksi sen jo seuraavana päivänä. Näin ajatteli vastaanottajakin, joka parin päivän kuluttua soitti ja kysyi, olenko lähettänyt sen lupaamani paketin. Oli viikonloppu edessä, joten jäätiin odottamaan, että jospa maanantaina. Ja tulihan se, ilmoitus, että paketti on tulossa, mutta se pitää hakea Pihtiputaan postista Asematie 1.
Kaveri soitti minulle maanantaina, että hakisinko paketin, koska minulla olisi vähän lyhyempi matka. Menin postiin ja siellähän se minun lähettämäni paketti oli hyllyssä. Lieneekö käynyt määränpäässä vai missä.
Käytiin pieni neuvottelu ja soittokin, jonka tuloksena sovimme, että paketti lähtee uudelleen seuraavana päivänä kohti Jyväskylää.
Yllätys, yllätys! Lähetys oli jo seuraavan päivänä Jyväskylässä ja vastaanottajalle tuli oikein kirjeitse postin välityksellä ilmoitus saapuneesta lähetyksestä, mutta hakea se ilmoituksen mukaan piti jälleen hakea Pihtiputaan postista.
Vastaanottaja soittaa minulle ja pyytää, että hakisinko jälleen paketin po. postista. Menin postiin ja esitin asiani, mutta jälleen yllätys. Paketti ei nyt ollutkaan Pihtiputaan postissa, vaan soitolla varmistettuna lopulta Jyväskylän postissa, josta nyt luvattiin varmasti lähettää vastaanottajalle oikea ilmoitus paketin saapumisesta.
Tuon pienen lähetyksen saapuminen vastaanottajalle kesti kahta päivää vaille kaksi viikkoa. Tosin viivästymistä edesauttoi pari viikonloppua. Hintaa lähetyksestä maksoin 10,90 euroa ja vaivat päälle.
Jos Posti organisoi toimintaansa ja vähentää väkeä, pitäisi kuitenkin huolehtia, ettemme me palvelua käyttävät joutuisi pettymään ja kokemaan menetyksiä. Kuulemani mukaan tämä töpeksiminen ei ole kovinkaan harvinaista Postin parantaessa palveluaan.
J. L.