Päästä vedettyä Jasmiina Kumpulainen

Ilmaisista ämpäreistä uudelle tasolle

Viime viikko oli yhtä hullua kulutusjuhlaa ympäri maailman. Ja jotta sitä varmasti oli tarpeeksi, samaa linjaa jatkettiin vielä tämän viikon maanantainakin.

Yhdysvalloista Suomeenkin rantautuneiden Black Fridayn ja Cyber Mondayn perusidea on se, että joka tuutista tungetaan toinen toistaan hullumpia alennuksia kuluttajille kytättäväksi.

Black Friday on ennen kattanut vain kyseisen päivän, eli perjantain, mutta esimerkiksi tänä vuonna monet yritykset ovat laajentaneet hullunmyllyn kestämään kyseisen viikonlopun tai jopa koko viikon.

Jos jostain syystä kaikki ”tarvittava” ei sattunuttarttumaan viikon aikana matkaan, voi vaikka pistää vielä lisää rahaa haisemaan heti seuraavana maanantaina.

Yhdysvaltojen Black Fridayn alennukset ovat aivan päättömiä verrattuna suomalaisiin. Joka vuosi uutisista saa lukea, kuinka porukkaa jää toisten jalkoihin ihmisten tapellessa tuotteista.

Kahdentoista vuoden aikana kuolleiden saldo Yhdysvalloissa Black Fridayn aikana on 10 ja loukkaantuneiden 111.

Jos yhtään tätä Suomen meininkiä on seurannut, niin hullumpaan suuntaan olemme täälläkin menossa.

Vielä ollaan pysytty melko hyvin Facebook-raivon puolella, mutta miltäpä tilanne mahtaa näyttää parin vuoden kuluttua?

Ilmaiset ämpäritkin synnyttävät suomalaisissa suuria tunteita, joten voisin kuvitella, että kovenevat alennukset voivat saada aikaan vaikka mitä.

Hyödynsin tänä vuonna itse ensimmäistä kertaa Black Friday -alennuksia. Oma kannettava tietokoneeni on jo pidempään kaivannut päivitystä, ja haluamani läppäri oli hyvässä alennuksessa.

Aiempina vuosina olen jättänyt ostamisen välistä, sillä en ole tarvinnut mitään.

Ja hyvä niin.

Ihmisten kuluttaminen on lähtenyt täysin lapasesta, ja nämä kulutusjuhlat tukevat tätä surullisen paljon.

Alennukset ovat toki houkuttelevia, mutta ennen kuin teet ostopäätöksen, kannattaa asiaa harkita useamman kerran.

Heräteostosten määrä kasvaa eksponentiaalisesti näiden päivien takia, ja monet ulkoiset tekijät luovat lisää paineita ostamiselle.

Ihan vain tulevaa varten: kun jokin tuote houkuttaa alennuksen takia, mieti tarvitsetko sitä. Tai voitko vaikka ostaa sen käytettynä?

Pitkällä tähtäimellä turhan ostamisen vähentäminen hyödyttää muun muassa rakasta maapalloamme.

Seuraavaa hullunmyllyä odotellessa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>