Pääkirjoitus (muokattu 9.1.2020) Heikki Jämsén

Turvan takeina ovat kuljettajat, kalusto ja kunnossapito

Leuto sää, jäinen tie, liukkaudentorjunnan myöhästynyt aloitus ja huonot renkaat ovat vaarallinen yhdistelmä. Viime viikkoina on keskusteltu Nelostien talvikunnossapidosta Pihtiputaalla ja Viitasaarella tapahtuneiden rekkojen tieltäsuistumisten vuoksi.

Rönnyllä luisteli joulukoristeita kuljettanut rekka vastaantulevien ajokaistalle, törmäsi henkilöautoon ja suistui tieltä. Henkilöauton kuljettaja pelastui, kun auto osui vinottain rekan hytin etukulmaan eikä rusentunut vastaantulijan keulan alle.

Yleisesti luullaan, että Suomessa turvallisuus otetaan vakavasti ja liikenteen määräykset ovat tiukat. On yllätys, että kuorma-autojen talvirengasvaatimukset ovat selvästi lepsummat  kuin Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä.

Meillä talvirenkaat vaaditaan vain kuorma-autojen vetäville akseleille ja renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden on oltava 5 mm. Muille renkaille riittää 3 mm. Tiukin on Norja. Siellä rekan alta täytyy löytyä joka akselilta virallisella talvirengasmerkinnällä varustetut kumit. Pelkkä M+S-merkintä ei riitä.

EU:n tavoite puolittaa liikennekuolemat vuoden 2010 tasosta vuoden 2020 loppuun ei toteudu. Pohjoismaissa kuolemia tapahtuu liikenteessä EU-maista vähiten, mutta Suomi on kärkijoukon hännillä. Suunta on meilläkin todella hyvä, mutta voisi muuttua rengasmääräyksiä rukkaamalla vielä paremmaksi.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>