Vaikka ajan ilmiöihin kuuluu päivittäistavarakaupan keskittyminen yhä harvempiin käsiin, aina on tilaa toimintaympäristöään tarkasti seuraaville ja muutoksiin tarvittaessa nopeasti reagoiville perheyrityksille. Yksi niistä on Ale-Makasiini, joka huomasi Pihtiputaalla pienen, mutta riittävän markkinaraon ja päätti avata kahdeksannen tavaratalonsa tänne.
Ale-Makasiini avaa ovensa huomenna entisessä Pihtiputaan Kauppa Oy:n kiinteistössä. Pihtiputaan kyläkuvaan melkein sata vuotta kuuluneen Kauppa Oy:n tilat tyhjenivät, kun Kesko rakensi uuden supermarketin Asematien ja Nelostien risteykseen.
Ale-Makasiinin juuret löytyvät Suolahdesta. Yrityksen perusti runsaat 30 vuotta sitten Matti Riikonen, joka toimii nykyisin yrityksen hallituksen puheenjohtajana. Toimitusjohtajana on hänen poikansa Petri Riikonen.
Ale-Makasiini sopii esimerkiksi siitä, että myös maakunnan reunoilla ja maakuntakeskusten ulkopuolella voi harjoittaa menestyvää liiketoimintaa. Pihtiputaan lisäksi ketjulla on toimipisteet Suolahdessa, Äänekoskella, Viitasaarella, Saarijärvellä, Laukaassa, Pielavedellä ja Siilinjärvellä.
Ale-Makasiinin sijoittuminen Pihtiputaalle nostaa paikkakunnan palvelutasoa ja vetovoimaa. Ihmiset liikkuvat kuntakeskusten välillä työnsä vuoksi, mutta myös vapaa-aikanaan. Uusilla yrityksillä on vaikutusta asiointimatkojen suuntaan. On varma, että Ale-Makasiini tuo Pihtiputaalle uusia asiakkaita Kinnulasta ja muista naapurikunnista ja tarjoaa täällä jo toimiville yrityksille tilaisuuden hyötyä siitä.
Kolmensadantuhannen työttömän maassa tarvitaan kaikilla toimialoilla Ale-Makasiinin kaltaisia perheyrityksiä, joilla on halu kasvaa, menestyä ja tulosta tehdessään myös työllistää. Työmarkkinoiden rajua rakennemuutosta kuvaa hyvin tilastotieto, jonka mukaan Pihtiputaan työttömyysaste oli 25 vuotta sitten 4,7 prosenttia ja koko maan 3,5. Nyt maakunnan työttömyys huitelee kuudessatoista prosentissa. Ilman pk-yrityksiä Suomi on pulassa.