Kunnat ovat sijaintinsa vuoksi eriarvoisessa asemassa myös linja-autovuorojen jakautumisessa. Kinnulassa on jouduttu sinnittelemään kesäkausi ilman yhtään bussivuoroa. Tilanne korjaantuu jonkin verran vasta koulujen alkamisen yhteydessä, mutta kohtuuhintaiselle syöttöliikenteelle Nelostien varteen saattaisi olla jo kysyntää.
Pihtipudasta suorastaan hemmotellaan bussivuorojen määrällä. Vuorokauden aikana Nelostietä ajaa parikymmentä vuoroa. Pohjoiseen ja etelään pääsee sujuvasti, mutta itään ja länteen tarjontaa on niukasti.
Linja-autoliikenteessä vallitsevat tällä hetkellä matkustajan markkinat. Vuoden 2012 alussa aloittanut Onnibuss.com Oy toi Suomeen halpabussikonseptin ja säikäytti perinteiset yhtiöt painamalla kaupunkien väliset lippujen hinnat murto-osaan totutusta. Yhtiö sai vauhtia pyöriinsä tiukasti säädellyn linja-autoliikenteen lupamenettelyn purkamisesta.
Valtateiden varsille sijoittuvien kuntien asukkaat hyötyvät tilanteesta. Kun Helsinkiin ja takaisin pääsee Pihtiputaalta alle kolmellakympillä, bussista on tullut henkilöautolle aito kilpailija.
Julkiselle liikenteelle on helppo ennustaa kasvua. Halvat liput houkuttelevat, mutta ihmiset valitsevat bussin tai junan myös siksi, että henkilöauton pysäköinnistä on tehty suuremmissa kaupungeissa hankalaa ja kallista.