Talven jälkeen paljastuu se, kuinka paljon maantiet kuluvat. Vaikka Keski-Suomeen onkin saatu tiemäärärahoja Äänekosken biotuotetehtaan kuljetustarpeiden vuoksi, rahat ovat yksinkertaisesti riittämättömät teiden kulutukseen nähden. Erityisesti maaseudun elämän kannalta tärkeille sorateille kaivattaisiin tuntuvasti enemmän määrärahoja.

Yksityistiet pitävät näinä viikkoina vuosikokouksia. Niissä kaivataan aiemmin olleita valtion kunnossapitoavaustuksia myös normaaliin tienpitoon, koska ilman yksityiteitä ei Suomi toimisi. Puu lähtee liikkeelle niin metsäteiden kuin yksityisteidenkin kautta ja jatkaa yleensä maaseudun sorateillä ennen valta- ja kantateiden taipaleita.

Kansantaloudellisesti olisi mielestäni perusteltua käyttää nyt vajaalla kuormituksella olevia rautateitä raskaisiin puutavaran kuljetuksiin siellä, missä radat ovat olemassa.

Pihtiputaan ja Viitasaasen kautta kulkee Keski-Suomen rata. Se tulisi ottaa kovaan käyttöön. Aiemmat kuormausalueet ovat mielestäni pääosin helpostikin palautettavissa käyttöön. Sepeliä maahan ja kentät kestävät rekkoja sekä kuormaustoimintoja.

Tämä on nähty Haapamäelläkin ilman sen kummempia investointeja ja kallita konsulttisuunnitelmia. Vastaavaa voisi tapahtua Keski-Suomen radallakin usealla asemalla.

Tilannetta parantaisi myös se, että VR ryhtyisi aiempaan tapaan kokoamaan junia eri asemilta ilman vaatimusta yhdellä liikennepaikalla muodostuvasta täydestä junasta.
Maanteiden kuluminen ja liikenteen ruuhkautuminen ovat todellisuutta. Rekat ovat hyötyliikennettä parhaimmillaan ja välttämättömiä kuljetusketjussa ja ainut vaihtoehto siellä, missä radat ovat kaukana. Mutta, missä on käyttämättömiä ratoja, ne tulisi nyt ottaa kovaan käyttöön.

Lauri Oinonen
maakuntavaltuutettu
kesk.