Moni muistaa ajan, jolloin moottoripyörillä ja mopoilla paineltiin yleisillä teillä hiukset hulmuten ilman kypärää. Ei ajella enää. Iso osa pyöräilijöistäkin polkee paikasta toiseen kypärä päässään. Kypärän tuomasta lisäturvasta huolimatta jotkut luottavat tasapainoonsa ja kaatumisen tai onnettomuuden sattuessa hyvään onneensa. Kaikkia pyöräilijöitä ei ole saatu kypärän käyttäjiksi, vaikka laki sitä suosittelee. Kyse on siitä, ettei pyöräilystä ilman kypärää rangaista.

Kesäkuussa saatu uusi tieliikennelaki toi pyöräilijöille lisävelvollisuuksia. Kypäräsäädös pysyi ennallaan, mutta nyt pyöräilijän on käytettävä valoja, jos olot niin vaativat. 

Käytännössä valojen on loistettava edessä ja takana pimeällä, hämärällä ja silloin, kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi heikentynyt. Etuvaloksi käy vaalea valo, takaa lähestyville näkyvyyttä lisätään punaisella valolla. Se voi olla kiinni pyörässä, mutta myös pyöräilijän asussa tai varusteissa, kuten kypärässä tai repussa.

Syksyisin koulu- ja työmatkoja pyöräillään pimeässä. Nyt on aika tarkistaa kodin polkupyörien kunto ja niiden varustus. Pyörästä täytyy löytyä toimivat valot, mutta niiden lisäksi joka suuntaan näkyvät heijastimet. Valot eivät korvaa heijastimia eivätkä heijastimet valoja. Laittomalla pyörällä ajavalle voi rapsahtaa 40 euron sakko.