Päästä vedettyä Juha Kivinen

Palvelua vai pöljäilyä?

Ei sitä vain käsitä. Miksi jonkun pitää olla täysi mulkvisti? Saako siitä jotain tyydytystä itselleen? Tuleeko illalla paremmin uni, kun pääsi sitäkin onnetonta kiusaamaan?
Jyväskylän Matkakeskuksessa sattunut kummallinen tapaus pani taas kerran miettimään, mikä meitä vaivaa, kun ei osata olla ihmisiksi.

Siinähän kävi niin, että Oulusta Jyväskylään matkalla ollut linja-auto saapui perille vartin myöhässä, koska kuljettaja oli joutunut korjaamaan autoa Palokan kohdalla.

Liekö äkillinen remontti ottanut kuljettajaa niin ankarasti pattiin, vai mikä sai miehen käyttäytymään törkeästi, mutta lopputulos oli kuitenkin se, että hän hääti kyydissä olleen 16-vuotiaan tytön tylysti ulos autosta, kun tämä oli yrittänyt kysellä jatkoyhteyksiä Mikkeliin.

Tyttö kertoi, että kuski oli vain nauranut hänelle ja kaasuttanut tiehensä. Jatkoyhteydet olivat ehtineet siinä välissä lähteä ja tyttö joutui palaamaan bussilla kotiinsa Ouluun.

Tyttö oli matkalla katsomaan Happoradio-yhtyettä. Onneksi bändin jätkät ovat hyviä ihmisiä. He kuulivat tapauksesta ja päättivät tarjota tytölle ja vielä hänen kaverilleenkin ilmaiset liput Happoradion keikalle Ylivieskaan.

Bussikuskin asiakaspalvelu oli juuri sitä tympeintä suomalaista mörköilyä, joka onnistuu etenkin miespuolisilta ”ammattilaisilta”. Asenne on juuri sitä, että ”tässä on kuule painettu niin kauan hommia prkle, ettei tartte tulla siihen sönköttämään”.

Vaikka onnistuu se naisiltakin, sillä myös Matkakeskuksen kassarouvan toiminnassa olisi ollut parantamisen varaa. Hän oli sanonut tytölle, että ottaa vain omakustanteisen taksin takaisin kotiin. Luulisi normaalijärkiselle olevan selvää, ettei teini-ikäisellä tytöllä ole heittää satasia semmoiseen huviajeluun.

Kaiken huippuna bussisekoilun takia pulaan oli jäänyt vielä joku viisivuotias poikakin, jota tyttö oli lohduttanut. Pojan myöhemmistä vaiheista ei lehdissä ollut selvitystä.

Ihan putkeen ei mennyt myöskään Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtajalla, kun hän antoi kommentteja yhtiönsä kuskin toilailuista. Johtaja oli mennyt laukomaan, etteivät nämä mitään taksikyytejä ole eikä kuski voi lukea ajatuksia siitä, kuka on menossa minnekin, ellei lapsi tai saattava aikuinen kerro.

Johtaja oli lopulta myöntänyt, että toki kuskikin olisi voinut tiedustella matkustajien jatkoyhteystarpeita huomattuaan bussin myöhästyvän, mutta päävastuu sysättiin kuitenkin matkustajille.

Muutaman päivän päästä toimitusjohtajakin joutui nöyrtymään ja myöntämään, ettei heillä eikä Matkahuollolla ollut asiassa riittävää vastuuntuntoa. Tylyn kuskinkin kanssa oli kuulemma ”keskusteltu”. Mutta kova paikka se tuntui olevan, ennen kuin hattu otettiin nätisti kouraan.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>