Kannettava tietokone 299 euroa! Kotimaiset kävelykengät 49 euroa! Gourmet pastramifilee 13,95 euroa! Jäätelötuutit 3,99 euroa paketti!
Näitähän ne hinnat tuppaavat usein olemaan. Numero yhdeksän on hyvin suosittu hintalapun loppupäässä.
Firman bisneksen kannalta ei luulisi olevan merkitystä sillä, jos mainitut hinnat olisivatkin 300, 50, 14 ja 4 euroa. Mutta kyllä sillä vain on. Tuo ”ysitemppu” tosiaankin toimii, vaikka olen itse pitänyt sitä joutavana kikkailuna.
Tutkimuksissa on huomattu, että 99- tai 95-loppuiset hinnat kasvattavat myyntiä huomattavasti. Kuluttajat ostavat todennäköisemmin tuotteita, jotka loppuvat yhdeksään kuin niitä, joiden lopussa on jokin muu numero.
On väitetty, että kaupassakävijät ovat laiskoja lukemaan numerosarjoja, joten vain hinnan ensimmäisiin numeroihin keskitytään. 39 euron tai 41 euron tuotteilla ei ole kuin parin euron ero, mutta edellinen koetaan selvästi halvemmaksi, ehkä jopa vain vähän päälle 30 euron hintaiseksi.
Tuossa saattaa olla perää, vaikka kuluttaja siinä hölmöltä kuulostaakin. Ja mikäpä minä olen tutkimustuloksia vastaan väittämään. Asiakashan on aina oikeassa.
Yhtenä selityksenä on mainittu myös, että ysiysi-loppuiset hinnat toisivat mieleen alennuksen. Saattaa tietysti ollakin, vaikka en ole ajatellut noin. Ysiysit ovat olleet aina niin jokapäiväistä leipää, että en yhdistä niitä alennustuotteisiin.
Ja entäs ne alennukset! Kilpailu- ja kuluttajavirasto on varoitellut aika ajoin liikkeiden alennusmyynneistä, jotka eivät oikeasti ole niitä. Eniten ongelmia on ollut silmälasi-, kaluste- ja urheiluvälinekaupassa.
Maininta alennuksesta on lainvastainen, jos alennetuksi ilmoitettua tuotetta ei ole koskaan myyty ”vanhalla” hinnalla tai liike mainostaa jatkuvasti ilmauksilla, kuten alennus- tai loppuunmyynti, remonttiale tai hintarysäys.
Omasta arjestani en ihan heti noin räikeitä esimerkkejä muista. Toki eräs paikallinen liike mainosti aikoinaan Nelostien varren taulussa, että heillä on synttärit. Taulu kökötti siinä vuodesta toiseen, joten pitkät oli synttärikemut. Mutta onhan joka päivä jonkun syntymäpäivä.
Sekään ei riitä, jos tuotteesta kerrotaan vain aiempi hinta ja alennusprosentti, ja lopullisen hinnan saa selville vasta kassalla. On myös harhaanjohtavaa mainostaa suuria alennuksia, jotka todellisuudessa koskevat vain pientä osaa alennusmyynnin piiriin kuuluvista tuotteista.
Jos temppuilu alennusmyynnillä jatkuu oikein pitkään, se merkitsee alennushintojen muuttumista pysyviksi hinnoiksi. Siinä vaaditaan kauppiaalta jo kovaa pokkaa puhua alennusmyynnistä.