Kilpailun rantautuminen autojen määräaikaistarkastukseen on muuttanut alan palvelukulttuurin jouhevampaan suuntaan. Väki voi viedä autonsa katsastettavaksi yritykseen, jonka henkilökunta katsastusinsinööriä myöten kohtaa asiakkaan vertaisenaan.
Muutoksen tuulet ovat raikastaneet ummehtuneen ilmapiirin. Se ehti pesiytyä katsastuskonttoreihin vuosikymmenien monopolin aikana.
Suomalaisten kertomusperinteessä erottuu kolme suosikkia: miesten armeijatarinat, naisten synnytysjutut ja molempien sukupuolten karmeat kokemukset katsastusmiesten kohtaamisesta.
Vanhan ajan katsastusmiehiä ja heidän tuomiotaan pelättiin. Autoilustaan kalliisti maksava kansalainen tunsi tulleensa kohdelluksi kaltoin, kun kovakourainen katsastaja tökki piikillään auton pohjaa niin, että jos alusta ei toimenpiteeseen mennessä ollut ruosteessa, niin vuoden päästä pohjapellin rusotus paistoi kauas.
Keskisuomalaiset ajavat keskimäärin 13,5 vuotta vanhoilla autoilla. Kun lasketaan pois neljä vapaavuotta, keskimääräinen kulkuneuvo on katsastettu kymmenen kertaa. Nykyhinnoilla rahaa on palanut pelkästään katsastus- ja pakokaasumittauksiin seitsemisensataa euroa.
Pihtiputaalla on hyvin toimiva ja palveluilmeeltään erinomainen katsastusasema. Tapasin siellä viikko sitten komeasti harmaantuneen miehen, joka kertoi ajavansa kuusitoistavuotiaalla Nissanilla. Melkein tonnin sijoittaminen pelkästään katsastukseen tuntuu aika korkealta, etenkin kun autolla on taitettu matkaa alle 70 000 kilometriä.
Jos olisin poliitikko, ehdottaisin katsastusmaksun porrastamista auton kilometrimäärän ja sen omistajan iän mukaan.
Alle satatuhatta kilometriä ajettua autoa ei tarvitsisi katsastaa kuin joka kolmas vuosi. Syy. Nykyautojen tekniikalle tuo ei ole matka eikä mikään. Moni auto on käynyt ensimmäisen sadantuhannen kilometrin aikana huollossa vasta kolmesti.
Kolmen vuoden katsastussäännön antaisin myös yli kuusikymppisille autonomistajille, koska en usko sen lisäävän liikenneonnettomuuksia.
Suurin osa myöhäiseen keski-ikään ehtineistä ihmisistä kuuluu ryhmään, joka välttää riskejä. He noudattavat huoltoaikoja orjallisesti, pitävät renkaat kunnossa, polttoainesäiliön ja pissapojan täynnä. Auton pysähtyminen kesken matkan ja remonttiin ryhtyminen tiensivussa on heille kauhistus.
Pidennystä puoltaa sekin, että ikäihmisten vuosi kuluu vuosi vuodelta nopeammin. Vuosittainen katsastusväli tuntuu naurettavan lyhyeltä.