Monissa julkisissa laitoksissa tietotekniikan hyväksikäyttö on merkinnyt henkilökohtaisen palvelun heikentämistä ja asiakkaiden rajaamista kahteen kastiin.
Ykkösluokassa matkustavat ne, jotka ovat omaksuneet tietotekniikan käytön osaksi arkeaan. Kakkosluokan lippuun joutuu tyytymään asiakasryhmä, joka ei syystä tai toisesta pysty hoitamaan asioitaan harvinaistuvilla pöytäkoneilla, askelta uudemmilla kannettavilla, yleistyvillä tableteilla tai sujuvasti uusiin malleihin vaihtuvilla älykännyköillä.
Kirjastot ovat edenneet tietotekniikan käyttöönotossa asiakasnäkökulmaa painottaen. Pihtiputaalla otettiin tänään käyttöön omatoimikirjasto, joka kasvattaa kirjaston aukioloajan kolmeentoista tuntiin viikossa.
Asiakas pääsee lainaamaan aineistoa tai lukemaan lehtilukusaliin kirjastokortillaan aamukahdeksasta iltayhdeksään.
Merkittävää on se, että uudistus lisää aidosti kirjaston käyttömahdollisuutta, eikä heikennä niiden ihmisten palvelua, jotka eivät ole sinut automatiikan kanssa. Heidän kanssaan asioi tuttu henkilökunta totuttuina aukioloaikoina.
Itsenäisyyttä paljon vanhempi kirjastolaitos on selvinnyt hengissä juhlavuottaan viettävän maan säästöjen etsimiseen painottuvassa ilmapiirissä. Kirjastojen arvo ymmärretään suomalaisten tieto- ja asennepankkina ja henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä.