Kun olen ”heikkohermoinen”, en aina malta odottaa puhelimessa, että soittooni vastataan terveyskeskuksessa ja hammashoitolassa. Olenkin mennyt aina oven taakse ja asia on sillä hoitunut ja olen saanut ajan hoitoon.

Nyt tein saman konstin, kun puhelin oli hammaslääkärissä varattu. Menin kello kahdeksalta odottelemaan istuimelle, jossa luki ”vain hammaslääkärin asiakkaille”, kuten ennenkin saadakseni ajan vihlovaan hampaaseeni, josta oli paikka pudonnut.

Odottelin siinä noin kaksikymmentä minuuttia, kun vastaanottoon tuli nainen, joka komensi: ”Tänne ei kannata tulla istumaan!” ja heitti lapun ja jatkoi: ”Tänne täytyy soittaa.”

Lappuselle oli kuitenkin kirjoitettu aika samalle päivälle kello 12. Hoito tuli ajallaan ja oli erittäin ystävällistä. Kokenut lääkäri ja hoitaja hoitivat asiansa erittäin hyvin. Tuli hyvä mieli.

Tuollaisia yleisön palvelijoita kaivataan, he jopa kuuntelivat asiakasta. Koko päivä ei mennyt piloille hoitohenkilökunnan ansiosta.

Olen jo 79-vuotias ja kokenut paljon muun muassa lääkärikäynneillä. Minulla on myös vielä osaksi omat hampaat, joita huollan mielestäni hyvin.

Koin siis vastaanoton ”ikärasismiksi”. Keskustelimme hoitohuoneessa, ja he lohduttivat minua ja sanat jäivät myös mieleen: ”Meiltä saa hoitoa aina tarvittaessa.”

Siis koko tiimin täytyy pelata työyhteisössä, joissa minäkin palvelin omalla alallani liki neljäkymmentä vuotta.

Kiitos lääkärille ja hoitajille!

Kalle Juutinen