Niemenharjun liikenneaseman ja matkailualueen rakentaminen on kyseenalainen hanke.

Liikenteen käyttämä energia muuttuu jo kymmenen vuoden sisällä niin paljon, että vanhoihin polttonesteisiin perustuvia huoltoasemia ei kannata enää rakentaa.

Alueen mahtava menestys menneinä vuosikymmeninä ei toistu enää vapaa-ajan käytön ja matkailun muuttumisen myötä.
Motellin purkamisen ja mökkien pois siirtämisen jälkeen korkein osa Niemenharjua kannattaakin suojella kunnan omalla päätöksellä ja kunnostaa maisemallisesti arvoiseensa kuntoon.

Nesteytetyn maakaasun käyttöä raskaan maantiekaluston polttoaineena tukee EU:n energiastrategia, joka velvoittaa rakentamaan paineistetun maakaasun ja LNG:n tankkausasemia ympäri Eurooppaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt investointitukea sekä Porin Tahkoluotoon syksyllä 2016 valmistuvalle että Tornion Röyttään 2018 valmistuvalle nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuontiterminaalille.

Pihtipudas on sijainniltaan hyvä paikka LNG:n tankkausasemalle. Kannattaa hyödyntää EU:n energiastrategiaa hakemalla pikaisesti kaasun tankkausasemalle sijaintipäätös ja sen myötä tuet rakentamiseen.

Luonteva paikka jakeluasemalle ja sen vaatimalle isolle tontille olisi Nelostien länsipuolella Takkatuvalta etelään päin tai kaukolämpölaitoksen ja Nelostien välisellä alueella.

Esimerkiksi Kiinassa oli viime vuonna 51 000 LNG:llä kulkevaa raskasta ajoneuvoa ja tavoite vuodelle 2015 on lähes viisinkertaistaa määrä 250 000 ajoneuvoon.

Myös Euroopan ja Pohjois-Amerikan teillä vaihto dieselistä kaasuun on kiihtymässä jakeluverkostojen rakentamisen ja kaluston uusiutumisen myötä.

Maailmanlaajuiseen uuteen energiastrategiaan ovat vaikuttamassa nopea ilmastonmuutos ja lähes saasteettoman liuskekaasun löytyminen.

Matti Tenhunen
Helsinki