Pikainen laskutoimitus paljastaa, että Pihtiputaan Asematien varrelle ja pääkadun välittömään läheisyyteen on ilmaantunut kaikessa hiljaisuudessa kymmenkunta tyhjää liiketilaa.

Viimeksi autioitui perinteikkään Pihtiputaan Kauppa Oy:n tontille 1980-luvulla noussut kauppakiinteistö.
Pitkän ja menestyksekkään uran K-ruoka- ja maatalouskauppiaana tehneen Heimo Kupsun rakentamien tilojen tyhjeneminen alkoi runsas vuosi sitten, kun Kesko avasi Nelostien ja Asematien risteysalueella uuden K-supermarketin.

Kauppa hakeutuu sinne, missä asiakkaat ovat. Pihtiputaalla tämä on merkinnyt kaupankäynnin vähittäistä siirtymistä lähemmäksi Nelostietä ja ainakin osittaista keskittymistä Putaanporttiin.

Aina ei edes vilkas asiakasvirta riitä pitämään liiketiloja täynnä. Myönteistä on se, että Putaanportin Kauppakeskus täyttyi viime talven aikana, mutta entiset Nahka-aseman ja alkukesällä toimintansa lopettaneen IP-Offsetin tilat odottavat yrittäjiä.

Lähikauppa on joutunut vaikeaan kilpailutilanteeseen laman aiheuttaman kysynnän hiipumisen ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosten vuoksi.

Kasvukeskusten liepeille rakennetut valtavat kaupan keskittymät houkuttelevat väkeä yllättävän kaukaa. Joskus markka-aikana Pihtiputaan kunta selvitti, mihin kuntalaisten ostosmarkat virtaavat. Ostosmatkailu on noista ajoista lisääntynyt. On selvää, että Kinnulasta asioidaan Jyväskylässä, Kokkolassa ja Ylivieskassa. Pihtiputaalaisten euroista kilpailevat lisäksi savolaiset yrittäjät. Uusin, monen hehtaarin kauppakeskittymä nousi Kuopion kupeeseen. Sen keihäänkärjeksi lähti Ikea.

Maaseutukuntien erikoistavarakauppiaiden keinot ovat vähissä, jos ihmiset eivät ymmärrä valintojensa vaikutusta palveluihin.

Lisähaasteen tuo internet. Hyväkin kauppa on pian entinen, jos kasvava joukko asiakkaista vierailee vain sovituskopissa ja kiiruhtaa sen jälkeen kotiinsa tilaamaan tuotteen netistä.