Tämän lehden sisältö paljastaa, että kaikenikäisille on tarjolla vaihtoehtoja liikunnan lisäämiseen. Eikä kenenkään tarvitse lähteä lenkille tai harjoituksiin yksin.
Nuorille suunnatut yleisurheilukoulut aloittavat ja uimakoulut käynnistyvät vesien lämmetessä. Eläkeikäisten liikuntatarjonnassa vallitsee suorastaan runsauden pula.

Keski-ikäiset ovat ohuimmin huomioitu ryhmä ohjatun liikunnan järjestämisessä. Heillä on työn vuoksi vähiten aikaa ja ehkä myös vähiten mielenkiintoa osallistua ohjattuun toiminaan, joten heille on luontevaa liikkua omassa tahdissa ja aikataulussa.

Nuorten, mutta myös ikäihmisten liikunnan edistämisessä kunnostautuvat kansalaisopiston lisäksi urheiluseurat, kyläseurat, Sydänyhdistys ja Seniorityöryhmä. Sen vetäjä Riitta Höykinpuro vaikuttaa väsymättömältä yhteisten liikuntatapahtumien ideoijalta.

Tuorein Seniorityöryhmän ja kunnan liikuntatoimen yhteistempaus oli tuoda Jyväskylän yliopiston eläkkeellä oleva liikunnan lehtori Erkki Tervo kertomaan ikäihmisille, miten tärkeää säännöllinen voimistelu ja tasapainoharjoittelu on lihasten, mutta myös päänsisäisen kunnon ylläpidossa.

Tervon temppuradalle osallistuneille nuoremmillekin tuli yllätyksenä se, kuinka epävarmaksi harjoittelemattomuus tekee hyvää tasapainoa vaativat tehtävät ja millaisen pyörrytyksen tunteen kuperkeikka saa aikaan. Tervon viesti on, että ihminen tarvitsee muunkinlaista liikuntaa kuin tasaista kävelyä ja juoksua. Lihaskuntoa ja tasapainoa kehittävä harjoittelu lisäävät hyvinvointia ja terveyttä ja vähentävät arjen loukkaantumisriskiä.

Liikunnan lisääminen ja elintapojen muuttaminen terveellisemmiksi voivat olla avaimia vanhusväestön kasvun mukanaan tuomien ongelmien ratkaisussa. Liikunnan lisäämisellä on aina myönteisiä terveysvaikutuksia, silloinkin kun se aloitetaan vanhana. Kukaan ei ole liian vanha liikkumaan, kunhan liikunta tapahtuu oman kunnon ja suorituskyvyn rajoissa.