Hyvää asiakaspalvelua vaaditaan joka paikassa. Ihmiset osaavat odottaa sitä ja se on edellytys kauppojen tekemiselle. Jos jostain saa huonoa palvelua, vaihdamme kauppaa.
Vaihto ei kuitenkaan auta silloin, kun kyse on vaikka kampaajan tai hierojan palveluista. Siinä vaiheessa kun päähän levitetään väärää väriä, ei enää auta juosta ovesta ulos ja varata aikaa seuraavalle. Siksi siinä tilanteessa täytyy sanoa jotain.
Usein kaverin kampaaja- tai hierojakäynnin jälkeen tulee kysyttyä että mitäs tykkäsit. Vastaus on harmillisen usein jotain, että en oikein tykännyt kun hieroja oli liian kovakourainen tai kampaaja ei raidoittanut ihan niin vaaleaksi kuin olisin halunnut.
Viimeksi kun kuulin vastaavanlaista harmittelua, kysyin, että kai mainitsit asiasta. Vastaus oli, että no en minä sitten kehdannut sanoa.
Hei haloo. Hyvää palvelua saa ja kuuluukin odottaa, mutta ei sentään ajatusten lukemista. Voin vain kuvitella miltä tuntuu nähdä asiakkaan lähtevän ovesta kyynel silmässä, vaikka sanoi että tukka on ihan hyvä. Siitä asiakas jatkaa tietenkin matkaansa kaverin luo itkemään, että mihin kannattaisi varata aikaa seuraavaksi.
Olen kokenut yhdesti järkyttävän huonon kampaajakäynnin. Silloin leikkauksen teki toisen vuoden parturikampaaja-opiskelija, joten tiesin riskit.
Olen käynyt laitattamassa hiuksiani opiskelijoilla paljonkin, ja jälki on kaikilla muilla kerroilla ollut erinomaista, mutta epäilen että kyseinen opiskelija oli valmistumassa väärälle alalle. Minusta tuntui koko kaksituntisen ajan että opiskelija purskahtaa itkuun hetkellä millä hyvänsä, joten en halunnut valittaa vaikka näin ettei lopputulos tule miellyttämään.
Onnekseni tämä oli vain poikkeus. Sen jälkeen olen kyllä aina tehnyt kampaajalle selväksi, että älä leikkaa siitä enempää ja tuosta voisi vielä leikata. Hieronnassakin kyllä huudan jos sattuu liikaa, enkä pure hammasta.
Sitä kampaajaopiskelijaa lukuun ottamatta ammattilaiset ovat ammattilaisia, ja rautaisia sellaisia. Palautetta tuskin kannattaa jättää antamatta siksi, että pelkää pahoittavansa jonkun mielen. Se ei palvele ketään. Ei kampaajakaan yritä värjätä mustaa tukkaa kerralla vitivalkoiseksi vain, koska ei kehtaa sanoa asiakkaalle, ettei se tule onnistumaan.
Jos ei saa suutaan auki silloin kun asialle voi vielä tehdä jotain, niin miksi valittaa muille epämieluisasta lopputuloksesta tai palvelusta.
Niina Luomala