Uutiset Aapo Siippainen

Pihtiputaan uusi tori sai kehuja

Tahkon aukiolla kokeiltiin perjantaina, miten uusi tori sopii kauppapaikaksi.

Toritohinat oli markkinoita pienempi mutta viikottaista toripäivää isompi tapahtuma. Myyjien ja asiakkaiden mielestä Tahkon aukio oli sopivan kokoinen.

— Tämän kokoisia toritapahtumia ei Suomessa paljon järjestetä. Torin koko on hyvä. Ihmisten ei tarvitse kulkea pitkiä matkoja ristiin rastiin. Tarvittavat ostokset saa nopeasti, kokkolalaiset nahkakauppiaat Rina ja Kari Laiho kertoivat.

Torilla muutaman kerran vuodessa asioiva Pia Mehtonen kehui Tahkon aukion sopivaa kokoa, vaikka tällä kertaa hän ei ostoksia tehnyt.

— Tämä tori on mukavan tiivis. Ei tarvitse kulkea ympäriinsä. Mutta miksi täältä ei saa kahvia?

Mehtosen kanssa toria kiertänyt Eila Varis käy Pihtiputaan torilla usein, mutta nyt häneltäkin jäivät ostokset tekemättä.

— Olisin ostanut Kotilan tilan lammastuotteita, kuten säilykelihaa. Nyt niitä ei ollut.

Sateinen ilma vähensi pihtiputaalaisten ostohaluja. Laihot olivat kuitenkin varovaisen tyytyväisiä jatkuvasti vilkastuneeseen toriin. Heidän mielestään hyvän toritapahtuman edellytys on markkinointi.

— Järjestäjän asia on hankkia asiakkaat. Valtatiellä pitää olla isot kyltit, jotta myös sellaiset tulevat paikalle, jotka eivät lue paikallislehteä.

Toinen tärkeä asia on parkkipaikkojen määrä.

— Pihtiputaalla on parkkipaikkoja harvinaisen hyvin. Jos olisimme itse järjestäjiä, niin ohjaisimme kauppiaiden autot kauemmaksi. Se vapauttaisi parkkipaikkoja esimerkiksi liikuntarajoitteisille.

Ensimmäistä kertaa Pihtiputaalla myymässä olevat Laihot kiinnostuivat paikkakunnasta, koska tori on rakennettu EU-rahoituksella.

— Se on hyvä asia markkinakulttuurin elävöittämiselle. EU-rahoitetulla torilla ei saa ensimmäiseen viiteen vuoteen periä maksua kauppapaikasta. Osallistumme kuitenkin markkinointikustannuksiin.

Erityiskiitokset Tahkon aukio sai suorasta pinnastaan.

— Tänne ei jää vesilammikoita, 20 vuotta torikauppaa tehneet Laihot sanovat.

Tahkon aukion lisäksi kauppaa tehtiin myös Pihtiputaan torilla.

Kolme kauppiasta myi savukalaa, leivonnaisia ja perunaa.

— Kauppaa käydään kahdella torilla yhtä aikaa. Se on ison kylän merkki. Uuden torin tapahtuma ei ole vähentänyt asiakkaita. Päinvastoin lisännyt, savukalaa myynyt Seppo Muhonen sanoi.

— Harkitsin uuden torin tapahtumaan osallistumista, mutta asiakkaani ovat 15 vuoden ajan tottuneet löytämään minut täältä perjantaisin. Uusi tori on sen verran ahdas, ettei sinne olisi ehkä enempää myyjiä mahtunutkaan.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>