Yksi syy korkeisiin työttömyyslukuihin on kuulemma se, että työnhakijat ja avoimet työpaikat eivät kohtaa. Olen samaa mieltä. Kohtaamista vaikeutetaan ilmeisen tahallaan TE-palvelujen nettisivuilla.
Sain tehtävän ilmoittaa avoimesta työpaikasta työ- ja elinkeinotoimiston sivuille. Ajattelin tehdä sen internetin kautta.
Menin TE-palvelujen sivulle kohtaan, jossa yritykset voivat voida asioida omin päin. Todistin olevani se joka olen pankkitunnusteni avulla ja muodostin tunnisteen saamiseksi kaksi salasanaa. Sain käyttäjän tunnisteen perustetuksi ja tulostetuksi, samoin listan kertakäyttöisiä salasanoja.
Minun piti päästä kirjautumaan sivulle, kunhan virkailija on hyväksynyt tunnisteeni. Hyväksymisestä luvattiin sähköpostiini tieto.
Lähdin juttukeikalle haastattelemaan pihtiputaalaista kauneusalan ammattilaista.
Toimitukseen palattuani avasin sähköpostin toiveikkaana ja odotin näkeväni siellä tiedon tunnisteen hyväksymisestä. En nähnyt. Vähän jo kismitti. Tuli mieleen vanha kotimainen sanonta, jonka mukaan herrojen kiireet ovat hitaita.
Kaivoin taskusta puhelimen ja etsin paikallisten TE-toimistojen numeroita. Ensiksi avautuvalla sivulla lähin näytti olevan Äänekoskella. Jostain napsahti esiin numero myös Viitasaaren toimistoon. Emmin soittoa 0295-alkuiseen numeroon. Löysin tiedon, että soittaminen on normaalihintaista. Pirautin vaihteeseen. Kuudennen hälytyksen jälkeen puheluun vastattiin, vaikka nimestä ja murteesta päätellen muualla kuin Viitasaarella. Selvitin asiani ja puhelu siirrettiin jonoon.
”Tervetuloa TE-palveluihin. Puhelu tallennetaan asiakaspalvelumme laadun kehittämiseksi. Olet jonossa TE-palveluihin. Jonotusaika on maksullista. Työnantajan sähköinen asiointi palvelee osoitteessa www.TE-palvelut.fi. Yleisneuvontaa yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyvissä asioissa saat osoitteesta www.yrityssuomi.fi. Vastaamme puheluusi mahdollisimman pian.”
Väliin soi minuuttitolkulla musiikkia.
”Kaikki asiantuntijamme palvelevat parhaillaan. Vastaamme puheluusi mahdollisimman pian.”
Mahdollisimman pian kesti niin kauan, että euron merkit alkoivat vilistä silmissäni, joten lopetin puhelun. Asiantuntijapalvelu jäi haaveeksi.
Piti keksiä jotain muuta.Kun tutun TE-toimiston työntekijän työnumeroa ei sivuilta löytynyt (miksi?), hain hänen kotinumeronsa Enirosta ja soitin siihen. Hän hoiti ilmoituksen puolestani eteenpäin.
Viikko kului. Sain vihdoin ”asiantuntijalta” vastauksen. Tunnistautumistani ei ollut hyväksytty.