Uutiset Juha Kivinen

Oppilas voi vaikuttaa yhä enemmän opetuksen sisältöön

Peruskoulun uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön portaittain neljän vuoden aikana. Tänä lukuvuonna opetussuunnitelmaa aletaan toteuttaa alakoululuokilla.

Opetussuunnitelmassa halutaan lisätä iloa opiskeluun. Tahkonpolun koulun rehtori Markku Piippo kertoo, että Pihtiputaalla ajatukset on otettu avoimesti vastaan.

— Opetussuunnitelma antaa mahdollisuuksia vastata nykyaikaiseen, nopeasti muuttuvaan lasten ja nuorten maailmaan. Yhteiskunta on muuttunut ja lapset sen jälkeen. Aikuistenkin on syytä päivittää näkemystään, Piippo arvioi.

Opetussuunnitelman yhtenä ajatuksena on, että oppilas voi opastaa myös opettajaa. Markku Piipon mielestä se ei kuulosta ollenkaan pahalta.

— Sehän on ollut arkea jo pitkän aikaa. Esimerkiksi sosiaalisen median ympäristössä muksut ovat paljon viisaampia kuin monet aikuiset. Monta kertaa jarru on siinä, ettei aikuinen kehtaa kysyä, autatko. Minuakin on autettu ja asiaa on saatu eteenpäin.

Piippo ei ole lainkaan huolissaan siitä, että oppilaille annetaan lisää vastuuta.

— Uudessa opetussuunnitelmassa ymmärretään, että oppilas on aktiivinen toimija. Luokassa on kuitenkin aina aikuinen, jolla täytyy olla viimeinen sana esimerkiksi turvallisuusasioissa. Vaade työrauhan ylläpidosta ei poistu uuden opetussuunnitelman myötä.

— Opettajan auktoriteetti on muissa asioissa kuin jöön pitämisessä, vaikka se onkin yksi osa sitä. Auktoriteetti on sitä kuinka ohjaat, kuinka kohtaat ihmisen. Ihminen vaistoaa, miten toinen suhtautuu. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, Piippo tuumaa.

Rehtorin mielestä esimerkiksi oppilaskuntien hallitusten roolia voidaan korostaa.

— Ne kyllä kantavat vastuuta, kun me aikuiset uskallamme luottaa siihen, että homma tulee hoidettua. Oppilaskuntien hallitukset ovat pyörittäneet liikuntailtapäiviä monena vuonna, ja se on toiminut todella hyvin. Minun tehtäväkseni on monesti jäänyt vain tilata linja-auto ja maksaa se pois.

Opetuksessa ylitetään yhä enemmän oppiaineiden ja ikäluokkien rajoja.

— Koetetaan katsoa opiskelua ilmiöiden pohjalta. Ei niinkään pienimmän nippelin kautta, vaan isomman kokonaisuuden, jossa on useampia lähestymistapoja. Se on suurin muutos, joka pistää meihin opettajiinkin vähän vauhtia, Markko Piippo sanoo.

— Otetaan vaikka ilmiönä valo. Siitä löytyy talon sisältä monenlaista tietoa, kun vain ruvetaan yhdistelemään. Siinä voi olla kuvataidetta, fysiikkaa, matematiikkaa ja luonnontieteitä, kuten fotosynteesin perustoimintoja. Tai vaikka ruoan kypsennystä kotitaloudessa, Piippo luettelee.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>