Pihtiputaan kunnanvaltuustossa käsiteltiin huonoon kuntoon menneiden lukion opiskelija-asuntojen purkamista. Samassa yhteydessä sivuttiin myös toista asiaa, jolla voi olla joskus tulevaisuudessa paljon suurempi ja kauaskantoisempi merkitys paikkakunnalle.
Kunnan teknisen toimen toimialajohtaja Juho Tenhunen väläytti mahdollisuutta löytää rivitalojen purkamiselle toinen maksaja, kun talousjohtaja Ari-Jukka Käsmä ei pitänyt hyvänä ajatuksena sitä, että synkkien talouslukujen kanssa painiva kunta panisi tässä vaiheessa melkein sata tonnia purkutöihin, joilla ei hänen mielestään ole kiirettä.
Se joku muu maksaja voisi olla valtio. Ely-keskus on nimittäin aloittamassa neuvotteluja kunnan kanssa Nelostien uusista aluevaraussuunnitelmista. Rivitalot sijaitsevat aivan Nelostien vieressä, ja valtaväylälle tarvitaan ehkä lisätilaa juuri siitä kohdasta alikulkuväylien takia.
Nelostie on Pihtiputaalle jopa elintärkeä suoni, joka pumppaa koko ajan kävijöitä ja tulovirtaa paikalliselle liike-elämälle. Ilman sitä Pihtiputaan kokoisen pitäjän väestönkato olisi ollut vielä rajumpaa kuin tähän asti on koettu.
Aluevaraussuunnitelmien taustalla väijyy kuitenkin uhkakuvia. Nelostietä halutaan kehittää osaksi eurooppalaista valtatieverkostoa, jolla voitaisiin huristella vähintään satasen tuntivauhtia koko matkalla. Kuntien keskustaajamien kohdalla se merkitsisi eritasoliittymien rakentamista, jotta kolareilta vältyttäisiin.
Toki ohikulkijoiden on jatkossakin pysähdyttävä tankkaamaan ja helpottamaan oloaan Nelostietä matkatessaan, mutta satasen vauhti lisää myös houkutusta painella ohi, jos siltä tuntuu.
Tienvarren pysähdyspaikoilta vaaditaan sen jälkeen yhä enemmän konsteja ja tärppejä saada autot pysähtymään juuri heidän pihaansa.
Etelämpänä Nelostiellä homma jo etenee. En tiedä, mitä mieltä Äänekoskella ollaan, mutta aika hurjilta uudet liikennejärjestelyt tuntuvat heidän kannaltaan.
Kuhnamon järven yli rakennettu uusi ohitustie jätti Äänekosken keskustan kovin kauas Nelostien vilinästä. Hieman ihmetyttää sekin, että Halpa-Halli rakensi uuden myymälän vanhan Nelostien varteen juuri, kun uusi linjaus valmistui.
Muitakin epävarmuustekijöitä häämöttää taivaanrannalla. Yhä enemmän huomiota saavissa ilmastotalkoissa painostetaan vähentämään liikennettä ja pääteiden liikenteen kasvu on jo taittunut Keski-Suomessa.